fredag 12 augusti 2011

Behöver bli likvid

Just nu har jag en procent likvid. Jag har två styckna misslyckade och låsta positioner i Botnia som jag är rädd för att det kommer ta lång tid innan jag får tillbaka, alternativ väldigt stor förlust. Sedan två styckna positioner i Volvo och Skanska.

Eftersom jag tror på uppgång på index närmaste tiden är det bara att vänta ut. Helt klart ett stort misstag och båda blir nog förluster eftersom jag tog en för stor risk med att ta positioner när jag inte har möjlighet att kolla på börsen tills den är stängd på kvällen. Overtrading kallas det, allt talade emot mig att ta en position men ändå tar jag den, det är oftast då det kommer stora förluster.

Men jag behöver minska mina långa innehav och öka likviden försökte med HM men det tar emot. Tänkte sälja dom runt 180 för det fanns för många bolag som tagit mer stryk och möjlighet till en bra trade men HM är alldeles för billiga på 180 kronor och nu på 200 kan jag inte heller tänka mig att sälja.

Goldman sänker Skanska, Boa/ML sänker Volvo. Dom är efter mig..

Kappahl nästa skräp aktie eller turn around?

Jag tror på Kappahl, allt talade emot klädbranchen i början utav året och dom har haft det tuffare än sina konkurrenter. Jag skulle inte  ta en position nu utan vänta ett tag men Kappahl blir inte nästa Eniro. Kappahl har mycket bättre kläder än hm tycker jag men hm verkar ju kunna sälja mera.

2 kommentarer:

  1. Tror inte att du ska lägga någon tid på Kappahl, håller inte med dig om att deras kläder är bättre än HM:s. Jag skulle inte handla på K, skulle du?
    Tycker dessutom du lägger nog inne i klädbranschen om du likt mig äger en bit HM.

    SvaraRadera
  2. Hej,

    Ja detta skulle vara ett spekulativt innehav och som jag skrev inte aktuellt just nu. Jag tycker Kappahl har bättre kvalite på sina kläder och rimliga priser, jag handlar inte mycket på någon utav dom men talar från erfarenhet.

    Hm är ett mycket bättre företag och har fantastiska tillväxt möjligheter, globalt. Roligare på alla sätt.

    SvaraRadera