torsdag 3 mars 2011

Sparande



Jag gillar ekonomi, det är ett brett ämmne jag tycker om sparande och tänkte skriva mina tankar, åsikter om sparande. Finns väldigt många bra böcker om sparande och mina favoriter är Rich dad poor dad, richest man in babylon samt Vägen till din första miljon. Rich dad poor dad handlar om vad dom olika samhälls klasserna gör med sina pengar och deras attityd till investeringar. Ratrace eller ekorhjulet (vilket är att man lånar pengar för bostad, köper möbler på kredit för att sedan gå upp varje morgon till jobbet och sedan hem och låta hela sin lön konsumeras och inte spara något om och om igen)

Med varje krona du tjänar gör du ett val varje dag om du vill vara fattig eller rik, om man ska ändra sin attityd mot pengar gäller det att spara till sig själv först för att köpa tillgångar som skapar pengar (aktier, lägenheter, konst). Sedan har Robert en del konstiga tankar och han är en försäljare med många "för bra för att vara sant historier" hans mäklare ringer och berättar om företag som kommer vara heta snart eller företag som snart levererar nyheter som han sedan köper och säljer när aktien gått upp eller hur han tjänade ett par hundra tusen på 5 timmars arbete med att köpa och sälja en bostad. Men som sagt det är budskapet som räknas!

Tobias Schildfats bok är en väldigt bra bok om sparande och om aktier, hur man ska köpa aktier för att skapa en "pengamaskin" du väljer kvalitets aktier som du köper hela tiden och sedan varje år får du utdelningar som du kan fortsätta återinvestera, det spelar ingen roll om aktierna går ner eller svänger för antalet aktier har inte förändrats och varje år får du mellan 2-5% pengar som du skapat utav dina sparade pengar. Det är ett fantastiskt enkelt koncept och kräver inte mycket av ens tid om man inte är särskilt kunnig eller intresserad utav aktier.

Sparande är roligt, det är en attityd och en vana. Genom att inte konsumera upp hela min lön köper jag aktier och blir delägare i aktiebolag jag prioriterar sparande idag men jag reser ändå utomlands och upplever mycket i livet det gör jag genom att ha en mycket låg fast månadskostnad och sparar stor % utav min månadslön. Materiella saker ger en bara kortsiktig lycka, jag prioriterar upplevelser och ett härligt vardagsliv genom sparandet vet jag att jag har många möjligheter i framtiden.

Ränta på ränta är ett av världens åttonde underverk” - Albert Einstein

1 kommentar:

  1. Jag har precis läst ut boken Rich dad poor dad och håller med dig till fullo! Sedan jag börjat läsa denna bok har mina vanor och min attityd gentemot pengar ändrats automatiskt! Finans är ett ytterst intressant ämne!

    SvaraRadera