tisdag 1 mars 2011

Trades i år



I år har tradingen gått väldigt bra, jag har efter ett par år lärt mig när jag oftast förlorar pengar i min trading. Oftast när jag förlorar pengar, räknat månadsvis så har jag inte varit disciplinerad nog utan jag har tagit för stora förluster eller tradat för mycket.

Men årets första månaderna har det gått väldigt bra ungefär 25% utav portföljen använder jag för att trada och spekulera med. Januari och Februari har gett hela portföljen +2.9% medans 75% utav portföljen har följt index och jag ligger i år -0.5% (index -3.2%)

Anledningen varför jag inte spekulerar, tradar med hela portföljen är för att jag inte är bekväm med att trada i sådan storlek och det blir för mycket tänk på pengar och inte traden i sig, det blir stora belopp och psykologin biter tag i en. Jag vill ta större storlek i mina trades och jag tränar på det men det ska ta sin tid har jag bestämt.

Så här förlorar jag oftast pengar


Man vill gärna trada
För stor size
dålig risk

Vilket beror på bristande disciplin

Om man inte hittar trades på ett tag vill man gärna se sina likvida medel jobba och man tar entry i aktier som inte är enligt ens normala kriterier, man vet inte exakta exit och det blir ofta en förlust. Tar jag för stor size räknar jag gärna pengarna istället för att hålla mig till traden och den planerade exit, samt den klassiska när man hoppas och tror att aktien ska vända från förlust till plus, när man redan sett att traden egentligen gått emot en och man ska ta exit.

Och som jag skrivit det går inte att läsa sig till bli en duktig trader utan man måste trada. Varje trade man gör lär man sig något nytt och varje misstag ger en erfarenhet.

När brukar ni förlora pengar?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar