fredag 6 januari 2012

Katastrofen 2011 och planen för 2012

Ja jag håller på att sammanställer alla transaktioner (är ett par) för att reda ut och reflektera vad som gick så illa 2011. Jag har tagit ett par smällar främst genom Botnia. Det blev en för stor utspädning vid NE och den konsoliderade nedåt sedan när den hammnade vid ca 3.50 fick många ägare panik och alla skulle ut ur aktien (brandlarmet går, nödutgången blir jävligt trång) Inga direkta dåliga nyheter har kommit utan dom kommer länge och längre, jag tror det kan bli bra på långsikt men just nu sitter för många ägare riktigt minus och ser inte hur det skall tillkomma så mycket nya ägare (spelar ingen roll hur mycket guld det är i backen, det är långt kvar tills det blir pengar). När det behövs ny kassa och en NE kommer det bli tråkigt med denna kurs.

Även ifall jag har förlorat mycket pengar så kommer jag kunna (på mitt vanliga arbete) jobba ihop förlusten under året. Tack vare ett väldigt bra sparande, mycket arbete och en hyfsad lön.

En annan katalysator, jag hade jävligt otur (samt hjärndöd) att ligga tungt investerad i aktier och alla likvida medel låg i trades för att åka på semester och var blåögd, då grekerna bestämde sig för något (I början utav augusti när index rasade)

Såg kväll för kväll hur mycket index gick ner men förstod inte hur illa det var (WIFI var inte allt för tillgängligt)

För portföljen katastrof men tradingen har varit lärorik och ett godkänt resultat (gentemot index)

2012

Jag kommer försöka att trada mindre intradag eftersom jag inte är konsekvent och inget större resultat. Sedan är det jobbet där det är möjligt att bevaka men otroligt krävande och var tvungen att ta ut en stor del pengar för ett planerat, större inköp.

Jag tjänar mest pengar på att ta det lugnt, spekulera och långsiktigt hitta möjligheter och fel priser. 2012 ska jag inte ha en förlust månad igen.

För att förutspå marknaden tror jag på två scenarion

1. Ingen större utveckling +-5-10% men genom året vara otroligt volativt.
2. Jag tror vi kommer få en resa med grekerna igen, Spanska banker och felvärderade tillgångar. Unicredit får en stor utspädning och det spekuleras vilt om vilken nästa bank blir där. Tror många banker är "to big to fail" men det kommer bli dyrt för den som betalar. -15-20% för året

Dom kommande åren lär det komma en riktig smäll som inte är nådig, många länder har stora skulder och vi har läng levt på lånade tillgångar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar