tisdag 4 oktober 2011

Behöver skriva av mig

Idag är en riktig skitdag, jag köpte en del positioner igår (som jag för övrigt har kvar) möjligheten att ens kolla index idag var obefentligt och alla mina småbolag rasade ordentligt samt hade en nergång på 6.7% vid ett tillfälle, stängde på 4.2% vilket är alldeles för mycket jämfört med index 3.8%

Mina långsiktiga innehaven är mest för att jag inte vill ta sådan stor risk med min trades, jag inser nu i efterhand att dom pengarna jag inte velat trada med skulle sättas in på t.ex. spiltan räntefond. Jag är oerhört nöjd med min trading iår jag fick ett resultat på 8% + januari-maj medans index låg runt 0 eller minus (har ej tid att kolla efter exakt) detta är presterat med 25% utav portföljen med en löjlig jämförelse skulle det givit mig en avkastning på 32% för årets 5 första månader (löjligt eftersom psykologin blir mera annorlunda vid högre positioner, jag hade nog tagit mindre vinster eftersom jag skulle börja räkna pengar, men fortfarande ett bra resultat)

Jag har gjort två styckena kolossala misstag för 2011. Första är vid början utav sommaren köpte jag två positioner i Skanska och Volvo, dessa gick OK sen jag åkte på semestern och under tidern rasade index väldigt mycket i samband med grekland krisen. Positionerna rasade och jag har fortfarande sen dess inte tagit avslut med det klassiska problemet "nu har aktien gått ner så mycket nu kan den verkligen inte gå ner mera".

Fundamentalt går företagen jätte bra men sitter nu med Volvo med -40% och skanska med -19% vilket jag har två delade tankar med. 1. jag borde ha tagit avslut och fått en förlust för månader sedan samt 2. Företagen är alldeles för billiga jag måste kunna få bättre betalt för dessa,

visst kan jag få det men hur länge måste jag vänta på det? samt är vi på väg i världens största reccension eller kommer vi kunna lösa skuldtyngda länder i Europa, inflationen i Kina, skuldberget i Usa och låta företagen visa tillväxt. Sedan är frågan hur kan jag ha låtit fundamentala företags tankar ta över all riskkontroll.

Det andra problemet jag har är att jag har ingen hedgning eller ens en tanke på detta. Idag har jag långsiktiga portföljen och en väldigt många positioner i t.ex. Shamaran, Volvo, Skanska, new wave, Msab, Pare, Lumi, Botx, Enquest ...

Samt mina långa innehav i Botx, snm, H&m, Enquest

Dagar som dessa och vid dessa oroliga tider, hur kan jag inte ha tänkt efter på att Index inte har gått ner tillräckligt utan vi är på väg neråt ytterligare och med småbolag och dess volatilitet ökar förlusten och nedsidan blir större än index. Får se hur stora förluster jag tar för att sedan avvakta någon vecka.

2011 blir inget roligt år, mina långsiktiga innehav och dagar som dessa har gjort att jag ligger några procent sämre än index. 2011 blir ett lärorikt år och jag får helt enkelt ta med det positiva och aldrig sluta utvecklas.

Dagen till ära









1 kommentar:

  1. Det kommer gå bra ska du se, överlag så ser företagen starkare ut men jag tror den överhängande oron som du påpekar att det är den drivande faktor till nedåtgående trend, själv så sitter jag med XACT BEAR och Morgan Stanley Investment Funds US Dollar Liquidity A Acc,
    Vet ej om du sett presskonferens med ECB chefen, pekade på att vi kommer se em kanske svag tillväxten, rekapitaliseting av bankerna, Merkel visar mkt större engameng, vi kommer se en positiv utveckling på börsen men kort livat.

    Det ska bli ett nöje att få följa din blogg

    Mvh M

    SvaraRadera