lördag 12 februari 2011

Skanska



Skanska är ett utav världens största byggföretag. Jag har inte många bolag som jag äger långsiktigt, varför jag äger Skanska är för att dom har en mycket enkel affärsidé, stabilt kassaflöde samt att jag tror på tillväxt i Amerika som nu har en svag dollar (usa stod för 33% utav intäkterna 2009 och 30% 2010).

Skanska har ett stabilt kassaflöde och mycket kompetent ledning. Dom bygger i Europa, Nordamerika samt Latinamerika. Dom har ett målmedvetet arbete att kontrollera risk, när oron 2008 satte fart så ströp dom investeringar och sköt  på nya fastigheter sedan fokuserade dom på att sälja färdiga och påbörjade projekt. Vilket är bra för våran direktavkastningen samt tryggt för ett långsiktigt sparande

Har företaget en enkel affärsidé ?
driver projektutveckling av bostäder och kommersiella lokaler samt infrastruktur.

Är företaget konsistent?
Har kollat historik sedan 2000 och dom har ett minus år 2002 men trots det har dom stort kassaflöde och aktieägarna fick utdelning vilket andra bolag kan dra in vid sämre tider.

Vilka äger aktien?
Industrivärden är en utav dom största ägarna och även Fredrik Lundberg vilket är Sveriges svar på Buffet. Fredrik äger aktier både privat samt genom industrivärden som finns i hans investmentbolag. 

Utdelningsstabilitet?
Trots förlust året 2002 så har skanska sedan 2002 haft en ökat utdelning på snitt 20% per år.

Årsredovisningar 2002-2009 

Orderingången har inte varit konstant eller växande men den berättar inte hur stora dom är

Vinst per aktie samma här inget konstant eller växande, skulle jag kolla längre
historik skulle jag hitta det, trots allt har det varit 2 st finans kriser.
2010 resultat per aktie blev 9,54 med fredagens stängning får vi ett P/e tal på 13
Det är fortfarande åtstramningar i många länder både på bygg sidan och infrastruktur,
jag tror på en fortsatt återhämtning för Skanska. Kortsiktigt kan konkurrenterna vara roligare.
Ncc visade ett mycket starkt resultat men jag behåller stabila Skanska

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar