lördag 8 oktober 2011

 Steve jobs 1955-2011

Klockan var strax efter 5 på morgonen när jag läste nyheten om att en utav våran tids största entreprenör och inovatör har gått ifrån oss. Jag har aldrig klassat mig själv som någon apple fantast. Jag har genom tiden ägt Ipod nano, ipod touch, iphone 4 och ipad men fortfarande är jag inte någon apple fantast. Apple klassar jag främst som ett datorföretag. Jag vet inte exakt vad jag vill ha men genom åren är det Apple som har gjort produkterna som man ska äga.


"You can't just ask customers what they want and then try to give that to them. By the time you get it built, they'll want something new. "


Citatet  är min personliga favorit och sammanfattningen vad Steve har skapat sedan återkomsten till Apple 1997 samt vad konkurrenterna gör idag. Apple var inte först med mp3 spelare men dom utvecklade och gjorde dom bästa. Apple var inte först med en mobiltelefon men dom byggde Iphone och har dominerat det segmentet, se Nokias aktiekurs och se hur långt efter dom var med en ordentlig smartphone, vilket dyrt misstag att underskatta hur stor Iphone skulle bli. Dom var inte först med en tablet men Apple gjorde ipad och konkurenterna var långt efter, jag är inte helt säker om det fortfarande finns någon ordentlig konkurrent till Ipad

Jag har aldrig varit ett riktigt fan utav Apple men jag har varit ett stort fan utav Steve Jobs. Jag älskar hur Apple startade bygga datorer med kapital som kom från en såld bil och Steves miniräknare. Att återkomma 97 för att lämna denna värld med världens största företag är helt enkelt fantastiskt.

Steve Jobs - Visionär, entreprenör, innovatör och efter timmars läsning en fantastiskt människa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar