torsdag 14 april 2011

the snowball: warren buffett and the business of life



Jag har tidigare skumläst denna bok efter att jag beställde en stororder på böcker, denna bok är rätt lång och prioriterade inte den. Jag trodde jag kunde mycket om oraklet från Omaha, jag har läst en bok (mr spiltan) men även otroligt mycket artiklar, blogg inlägg om honom, hans portfölj samt hans affärer. Min kunskap var en bråkdel märkte jag efter denna bok.

Det bästa i boken är i början om hans uppväxt och om hans fokus att hela tiden tjäna pengar, jag visste sedan tidigare hur han jobbade ihop pengarna som ung sålde han tuggummin, coca cola för att sedan köpta flipperspel och se hur pengar kan skapa pengar men vid 16 års ålder ha (med dagens värde) ungefär en halv miljon, jag kan bara lyfta på alla hattar jag kommer över.

Annars tycker jag boken var sådär, Alice gjorde inte ett allt för bra jobb. Boken var väldigt tråkig och upprepande ibland. Man kunde banta ner boken en hel del och tycker att boken var väldigt hoppande och svårt att hänga med.

Det kan vara jag som tycker detta och då kan det bero på att jag läste väldigt intensivt och vid långa tillfällen eller så gjorde Alice inte det bästa jobbet, innehållet är fantastiskt men det får vi tacka Warren för.

Jag hoppas han kommer till Europa till någon stor stad och pratar så man hinner se Warren Buffett för det vore en otroligt upplevelse hans dagar är ju räknande och att köpa en aktie i berkshire och flyga till årsstämman i Omaha blir en dyr upplevelse.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar