måndag 28 februari 2011

Lumi tankar

Det lär inte vara många som har missat nyheten om Lumi men ifall det är det så här, Lukas och dom flesta på  internet forum kallar detta för skambud, och postiva med detta är att vi ser skillnad mellan pris och värde, i fredags handlade aktien vid 42 och idag är 53 ett skambud. Många undrar varför den inte handlas runt 53 och det är för att budet troligtvis inte kommer accepteras men dom flesta spekulerar nu om dom kommer höja budet eller andra bolag är intreserade utav detta och erbjuda bättre

Jag sålde min del jag köpte 24/2 idag runt 50 kr jag har inte varit i allt för många aktier där det läggs bud på hela bolag och eftersom dom flesta sa det var skambud tyckte jag det var dags att ta exit, efter att ha läst hela dagen förstod jag att jag skulle lugnat mig men trodde det skulle bli som på bokslutet upp 11% i Sverige sedan när Kanada öppnar så rasar det igen.

Men detta har gett mig mera kunskap för framtiden jag ska fortsätta läsa om Lumi och analyser istället för att själv spekulera

"Budet motsvarar en budpremie på 26 procent jämfört med stängningen på Torontobörsen den 25 februari.Budet är konsekvent med Equinox strategi om att bli den ledande globala koppartillväxt bolaget. Samtidigt bedöms det
kombinerade bolagens portföljer ge signifikant värde till aktieägarna genom kortsiktigt starka kopparpriser och en stark tillväxtprofil.

Det kombinerade bolaget väntas nå en bedömd årlig tillväxt i produktionen om 23 procent under de kommande sex åren. Produktionen väntas kulminera i en produktion om cirka 500.000 ton koppar per år under 2016.

Kombinationen av Equinox och Lundin Mining kommer att leverera en signifikant högre kopparproduktionsprofil över de kommande sex åren än kombinationen av Lundin Mining och Inmet
Mining."
Equinox Minerals är dubbellistat på Torontobörsen i Kanada och på börsen i Australien.

här är några artiklar samt olika länktips angående detta bud

https://www.avanza.se/aza/press/press_article.jsp?article=199725
https://www.avanza.se/aza/press/press_article.jsp?article=199734
http://www.aktiespararna.se/artiklar/Borsnotiser/Bud-imponerar-inte-pa-Lundinarna/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar