fredag 18 februari 2011

Jim Rogers

”Tala om för mig vilka dina förebilder är, så skall jag berätta hur framgångsrik du kommer att bli”


- Charlie Munger

Heta råvaror kommer ifrån Jims bok,  hot commodities och som Buffets partner Charlie säger tänkte jag skriva om Jim och se ifall det är något om min förebild som jag har missat. Det finns en hel del information om Jim och jag tänkte inte skriva allt för lång presentation om honom (finns andra som gör det bättre) utan jag tänkte presentera honom kort och sedan jämföra en del utav hans tankat som jag delar.

Jim är investerare och äventyrare. Känd som George Soros partner  i den legendariska  Quantumfonden. Med ett startkapital på 600 dollar 1968 var han ekonomiskt oberoende efter 12 år. Han har som många stora investerare slagit index under lång tid, 40 år närmaste bestämt. Jim investerar i allt, han håller ett helhetstänk på marknaden och världens börser                                          

Right now I own shares of companies in 28 countries.”

Förutom fantastiska placeringar är han känd som äventyran på wall street, han har rest jorden runt två gånger.  Första resan var med motorcykel över 6 kontinenter under 3 år. Genom resan såg han investeringsmöjligheter överallt, han köpte aktier och var med i alla nyintroduktioner på botswanska börsen som han ansåg vara ett mycket välskött land i Afrika. 1999 var det dags igen för äventyraren, han åkte denna gång bil och efter 3 år, 116 länder och 25000 mil var han hemma igen Under båda resorna har han skrivit böcker (investment biker samt adventure capitalist). Han har även under båda sina världsresor varit fullinvesterad. Jim som många andra tror på Kina och sa att vi kommer ha en råvaruboom tack vare Kinas efterfrågan, han sålde sin lägenhet i new york för att bo i Singapore ”händelsernas centrum”
Tankar som jag delar med jim rogers

Förlora inga pengar, försöka få en helhetsbild, leta efter tema därefter företag, se skillnad mellan värde och pris, diversifiera är inte nödvändigt

Jag läser hela tiden om  bolag och vill veta lite om alla våra svenska bolag  jag läser även om dom största bolagen på dom större börserna, bygga ett helhetsänk som Jim kräver tid och man måste börja någonstans, men det är inte bara kunna bolag utan se över råvaror, inflation, valutor etc.etc. ett helhetstänk utanför börsen.

Just nu är vi råvaruboomen som Jim skrev om på 90 talet utbud och Kina vilket är temat för en del utav min portfölj.  Diversifiera är inte nödvändigt, jag äger Skanska och H&M vilket inte helt och hållet följer temat jag investerar efter (råvaror och kina) men tycker dom bolagen som investerare är väldigt välskötta och kommer få fortsatt återhämtning för Skanska samt tillväxt för H&M.

Tankar som jag inte delar med Jim
Försök inte följa trend, undvik teknisk analys, var långsiktig

Jag är inte lika långsiktig  som Jim, som trader ser jagfler chanser att vinna på kortsikt

jag gillar ”the trend is your friend”  och är inget stort fan utav teknisk anayls men tycker om att förutse trender, stöd, motstånd , formationer jag går igenom mycket diagram dagligen.
Sedan har jag ingen större tro på indikationerna,
”när stochastic korsar och rsi är minst 50 så har jag min entry”

Jag gillar hur han skriver i sina böcker och hur enkelt han kommer fram till sina slutsatser, argument. Jag hoppas att jag får samma känsla i hans tidigare böcker som jag ännu inte läst. Samt jag ser fram emot när jag gör en resa Jim Rogers style.

Slutligen som jag har sagt är jag sjukt imponerad på hans helhetstänk. Efter min research har jag inte hittat allt för nytt om Jim som jag läst om honom i intervjuer, artiklar samt ur boken Investera som mästarna. Förhoppningsvis kommer jag att få lära mig mera om Jim från hans tidigare böcker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar