söndag 19 februari 2012

Dålig diciplin

Det är svårt att ändra vanor, jag försöker att inte handla intradag men jag får för mig jag ser solklara case och ger tillbaka vinster till marknaden. Jag är ordentligt plus i Februari med totalt 5.7% men jämfört med Börsen ligger jag efter men Pilbågen för börsen spänns och en nedgång i Index ger inte mig några förluster (förutsett vilka positioner jag ligger)

0.8% har jag gett tillbaka till marknaden jag hoppas att resten utav Februari blir mera kvalitativa trades och ingenting Intradag.

Jag har haft 3st riktigt bra trades Alfa laval warrant +30%, Pare trade +15% samt SNM trade +8%.

lördag 11 februari 2012

Lite trades

Här vart min stora vinst, tyckte alfa hade ryckts med och dom stängde inte över ath. jag fick en vinst i min warrant på 30% hade jag väntat en dag till hade det varit över 60%.

 Den skulle inte upp längre och nedgången kan bli mera. Jag har gjort ett bra februari och ville inte ha allt för mycket papper inför helgen, stor politisk risk och hur börsen ska reagera på kommande nyheter. En bra vinst på 9%.


Köpte även Shamaran på 1.49 för att sälja på 1.61 i fredags.

Dagen till ära

"Jag är en spekulant, och jag ber inte om ursäkt för det" - Bernard Baruch 

Detta skrev jag som första bloggpost för ett år sedan, under ett år har jag krystat fram blogginlägg den ena sämre en den andra. Hitils i februari har jag lyckats med 4,8% +. Skit i intradag rörelser och äg aktien lite längre. Winning.

Får se ifall jag hittar liknande möjligheter framöver men ändå så har jag bortsett från detta med två trades och förlorade 0.3%. Men det ska bli bättring, diciplin.

onsdag 8 februari 2012

Januari

Hej,

Ännu en förlust månad och jag är less på det. Januari blev -3.4% medans index har momenutum och en styrka (konstigt nog). 95% av alla traders förlorar pengar, det är inte marknadens fel att den inte går som jag vill utan med min nuvarande plan kan inte tjäna pengar i detta klimatet.

Jag måste ändra min trading stil, mindre trading och mera spekulativt med längre innehav och mycket mycket färre trades. Små små förluster tillsammans med courtage kostnader blir en snöboll i nedförsbacke och det bromsas inte när vinsterna inte är större en förlusterna.

Jag har ju rätt, det finns många trades iår som jag har visat. Jag tjänade in Januari förlusten på att ha rätt med Alfa laval, tyvär sålde jag för tidigt och kunde fått 60% avkastning istället för 30% men det känns jävligt bra.

Så nya planen. Ta det väldigt lugnt och när jag ser en möjlighet gå in tyngre. Hålla innehav lite längre och inte bry sig om intradag rörelser.

lördag 28 januari 2012

Böcker

Jag har fyllt på lite böcker nu och hoppas vid årets slut att jag har läst över 50 böcker om aktiemarknaden, företag, entreprenörer. Kan bli svårt eftersom jag inte vill läsa för antalets skull utan mera för utbildningen och för att jag är nyfiken och kan vara svårt att hitta något intressant.

Eftersom jag är väldigt motiverad med en företagsidé så har det blivit mycket entreprenörer.

What you see is what you get - Alan Sugar
Screw it, Lets do it - Richard Bransson
Think big - Donald Trump

och läser nu Anyone can do it med Duncan Ballentyne som är en utav drakarna i Brittiska Dragons den samt Mind your own business. Det är väl som med tradingen man kan inte läsa sig till detta utan man måste bara göra det.

fredag 20 januari 2012

Hausse

Kollar lite diagram och är hausse i ett par aktier, på måndag vet vi hur det gick.

EDIT: haha tänkte efter, detta blev ett fantastiskt inlägg. Lägger även in bilder på dom aktierna jag tror på.

1. Electrolux - Inte den bästa entry, kan lika gärna vända ner på måndag, beror till stor del på klimatet.
 2. Rapport nästa vecka, neutral i trendkanalen och tror den spekuleras upp inför rapporten, kan även här ligga någon dag efter.
 3. Lundin petroleum - Denna trade tror jag bäst på, blivit lite ryckigt och stängde rätt fint

Varje trade blir nog beroende på hur klimatet på börsen blir på måndag. Ericsson och Lupe kan bli bra, mera osäker på electrolux och ångrar entry.

Nu är det bara att vänta och skriva resultatet vid avslut.